خاطرات شازده حمام

 

اول می خواستم فقط مشخصات کتاب و مقدمه خود نویسنده رو تو این پست بذارم ولی دلم طاقت نیورد که خودم چند تا جمله ننویسم!


در این کتاب، دکتر محمد حسین پاپلی خاطرات ده سال از زندگی خودش رو با قلمی بسیار بسیار گیرا و شیرین نگاشته است، شما با نویسنده همراه می شوید و همراه با او خاطرات کودکی شازده حمام رو تجربه می کنید، بعضی جاها کتاب رو می بندید و به فقر و نداری شخصیت های ماجراها، های های گریه می کنید و آرزو می کنید که ای کاش، قصه هایش واقعی نبود…
از جهل و نادانی و خشک مغزی که عناصر مهمی در شکل دادن وقایع کتاب است، باید از خنده منفجر شوید، اما حتی لبخند هم نمی زنید، رواست که بر نادانی مردمی که آنچنان هم از ما دور نیستند، حتی همین امروز، خون گریست….
این کتاب در سال ۱۳۸۴ برای بار اول چاپ و پس از مدتی نایاب شد؛ باید اعتراف کنم که خانواده من نقش مهمی در این قضیه داشتن؛ یه مدت هدیه مامان و بابای من به اینو اون شده بود کتاب “خاطرات شازده حمام”! چاپ دوم آن تا زمان نوشتن این مکتوب، موجود بود!
از چند خط بیشتر شد؛ در ادامه مقدمه کتاب رو به قلم نویسنده می خونید و احتمالا فردا یا پس فردا خود کتابو!!
مقدمه کتاب

هیچ آدم ۵۵ ساله‌ای حتی آدمهای خیلی باهوش نمی‌توانند اولین خاطرات بچگی خود را دقیقاً تاریخ‌گزاری کنند و بگویند فلان خاطره مال فلان روز و فلان سال است. چیزهای مبهمی از اولین خاطرات بچگی در ذهن آدم هست. البته بچه‌های پولدار امروزی که نسل ابزار مدرن هستند و پدر و مادرهایشان دائم از آنها فیلم تهیه می‌کنند و در فیلم تاریخ ساعت، روز، ماه و سال وقایع را ذکر می‌کنند و هر چند هفته یک بار این فیلمها را به بچه‌های خودشان نشان می‌دهند، این بچه‌ها ممکن است در آینده وقتی شصت یا هفتاد ساله هم شدند خاطرات کودکی خود را دقیقاً به یاد آورند. آدم هایی که در سال ۱۳۲۷ در یزد به دنیا آمده بودند و در آن زمان هنوز برق و بالتبع یخچال، تلویزیون، ضبط صوت، ویدئو، کامپیوتر و ….، آب لوله کشی، حمام دوش دار تولت سیفون دار، کوچه آسفالت شده، رفتگر شهرداری و …. نبود خاطرات کودکیشان از نظر تاریخی کاملاً درهم و برهم است. این خاطره‌نویس هم همین وضع را دارد اما می‌تواند تشخیص دهد که کدام خاطرات مربوط به قبل از دبستان و کدام خاطرات مربوط به دوران دبستان و دوره‌های بعد بوده است. لذا خاطرات خود را بر همین منوال نگاشته است. اما همیشه نمی توان نظم زمانی را رعایت کرد. گاهی خاطره ای که مربوط به قبل از دبستان است ادامه اش چهل سال بعد اتفاق می افتد. همین امر نظم تاریخی خاطرات را به هم می زند ولی خاطره ای را کامل می کند. امید است که در جلدهای بعدی خاطرات دبیرستان و خاطرات دانشجویی و … را به چاپ برسانیم.
 

20 Replies to “خاطرات شازده حمام”

  1. خوب این هدیه کی به دست ما خواهد رسید؟

  2. سلام
    اتفاقا این سری دنبالش بودم.کلی پوزم خورد و گبرم نیومد. سپردم از یه کتابخونه شخصی برام قرض بیارن
    فعلا دارم روزهای اسلامی ندوشن رو می خونم که ورم پوز خوردگیم بخوابه

  3. درود… ممنون از برنامتنون. برای نهم فروردین آقای دکتر پاپلی یزدی را برای حضور و سخنرانی در انجمن نخبگان دعوت کردم. در پارک. ساعت شش عصر. همه دعوتید.

  4. ببینم شما خبر نداری جلد دومش چاپ شد یا نه ؟

  5. سلام…جلد دوم کتاب منتشر شد…خواندنی …انچنان که خود دانی…

  6. سلام
    خیلی کتاب قشنگ و خوبیه و فکر می کنم هر کسی باید یک بار این کتاب رو بخونه
    من دارم می خونمش
    شاید بهتر باشه بجای کتاب تاریخ تو مدرسه بچه ها بخونند خیلی مفید تره

  7. فوق العاده بود واقعا باید از دکتر تشکر کرد

  8. سلام
    به عنوان یک جوان یزدی ،پس از خواندن شازده حمام۱ بسیار بسیار شگفت زده شدم از حقایقی در مورد شهرم که من تا به حال به آن نیندیشیده بودم.
    در حال خواندن شازده حمام ۲ هستم . خواستم ازآقای پاپلی تشکر کنم به خاطر آن همه صداقت و جذابیت در گفتار.

  9. عبداله كارگر شريف آباد says:

    من متولد یزد هستم و از ۴ سالگی همراه خانواده به تهران آمدم در مسافرتی که به یزد داشتم با این کتاب در خانه یکی از بستگان آشنا شدم شیفته آن شدم داستان های واقعی و عبرت آمیز آن گاهی انسان را به تاریکی دوران ستمشاهی می برد وگاهی از عمق جان اندوهگین می سازد چند صفحه از آن را ( خاطرات دوره ابتدائی ) برای شاگردان کلاس پنجم دبستان تعریف کردم و انهارا تشویق به خاطره نویسی کردم ضمن اینکه توانستم بطور غیر مستقیم وضعیت آن روزگار را نشان دهم.
    من برای آقای دکتر آرزوی سلامتی و مؤفقیت دارم

  10. با سلام و احترام

    ضمن سپاس و قدردانی از شما خواننده گرامی کتاب شازده حمام لطفا آدرس سایت مربوط به جمع آوری نظرات و انتقادات و … شازده حمام را نیز در سایت خود قرار دهید تا خوانندگان و علاقمندان به این کتاب بتوانند به راحتی با نویسنده این کتاب در تماس باشند
    http://shazde.amayeshinfo.com

    با تشکر مسئول سایت

  11. بسیار بسیار زیبا بود
    خلق این اثر خود یک فلش بک بود به گذشته ای که ندییدم و شاید هرگز در هیچ کجا یادی از آن دوران نمی شد
    ممنونم از آقای پاپلی یزدی
    من هر دو جلد رو خوندم و به بسیاری از دوستانم این کتاب ارزنده رو پیشنهاد دادم برای چند تاشون هم هدیه گرفتم
    برای خوندن جلد سوم این کتاب لحظه شماری می کنم

  12. سلام من به عنوان یک دانش اموز سال سوم دبیرستان رشته انسانی واقا باید از اقای دکتر سپاسگزاری کنم.

  13. من به عنوان یک یزدی با خواندن خاطرات آقای دکتر ، بسیاری از خاطرات گذشته خودم نیز تداعی شد.جلد دوم خاطرات ایشان هم که تازه چاپ شده را خریداری کردم وانشاالله در فرصتی مناسب آنرا مطالعه میکنم.

  14. ..

    ســـلام

    من هم بخشی از کتاب “شازده حمام” را نقل کرده ام.
    چند جمله ای هم درباره آن نوشته ام.

    تشریف بیاورید به کوچه های “آشتی کنان”

  15. این کتابها را خانم دکتر اذانی در اصفهان به من پیشنهاد کردند و چون من در اصفهان نتوانستم پیدا کنم ایشان خود به من هدیه کردند. کتاب هایی بی نظیر بودند . ولی حالا که می خواهم خود به دوستان هدیه بدهم جلد اول آن را پیدا نمی کنم و نمی دانم در تهران کدام کتابفروشی وظیفه فروش این کتاب را به عهده دارد . لطفا راهنمایی فرمایید.
    در ضمن کتاب ” مرد جهانی از بیرجند ” نوشته آقای دکتر گنجی نیز که خاطرات خود را در مورد دوران تحصیل خود نوشته اند کتابی در خور تعمق و مفید و خواندنی است که به دوستان مطالعه آن را توصیه می کنم.

  16. کناب فوق العاده ایست همه ی اهل خانه مجزوب آن شدند .

  17. با سلام
    هر کس قادر به خریداری کتاب ازکتابفروشی های شهرش نیست می تونه کتاب رو آنلاین بخره
    http://stor.amayeshco.com
    در ضمن طبق شنیده ها جلد سوم هم تا مهرماه ۱۳۹۱ وارد بازار کتاب می شه
    موفق و موید باشید

  18. سلام
    اگر نسخه ی الکترونیکی کتاب رو دارید لطفاً به من ایمیل کنید.

  19. اگه پی دی افشو دارین به ایمیلم بفرستین خیلی ممنون میشم

  20. Salam. man Iran zendegi nemikonam vali kheili doost daram in ketab ro bekhoonam . agar kasi az doostan mitoone lotf kone va PDF in ketab ro be email man befreste vaghean mamnoon misham

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.