سینمای فرانسه

سه گانه کیشلوفسکی

فیلمهای فرانسوی و در مجموع سینمای فرانسه با نوع هالیوودی اش کاملا متفاوت است. سادگی در عین پیچیدگی و ظرافت های فراوان و ارتباط ریزه کاری ها به یکدیگر را شاید بتوان مشخصه اصلی این سینما دانست. از آنجا که شهر پاریس همواره مکانی برای گردهم آمدن هنرمندان مختلف بوده است، سینمای فرانسه نیز از تاثیر ملتهای دیگر مصون نمانده است و بسیاری از کارگردان صاحب نام این کشور، در حقیقت فرانسوی نیستند. از جمله Krzysztof Kieslowski لهستانی (کارگردان سه گانه معروف Three Colors: Blue, White, Red).

 تاریخچه

قبل از جنگ جهانی اول صنعت فیلم فرانسه، از نظر نقطه نظر تجاری در دنیا حرف اول را می زد. پس از جنگ نیز کوشیده است این مقام را در حاشیه برای خود نگاه دارد. در هیچ کشوری چنین علاقه عظیمی به این رسانه به عنوان هنر وجود ندارد و در هیچ کجا به اندازه فرانسه، کلوپها و مطبوعات به تشریح و نقد فیلمها نمی پردازند. در این فضا سینما در زندگی روزمره مردم بسیار بیشتر از دیگر هنرها اهمیت دارد. سینماگران فرانسه عقیده داشتند که سینما بر خلاف تئاتر که جمعی در آن به حرکات نمایشی میپردازند، باید مبتنی بر تاکید روی تصاویر و روند آنها باشد. آنها این ایده خود را در چند فیلم کوتاه عرضه کرده اند که از آن میان میتوان به فیلم مادام بودت خندان اشاره کرد که نقدها و یاداشتهای زیادی درباره اش نوشته شده است.
این حرکت هنری، سوررئالیسم (فرا واقعیت گرایی) نام گرفت که بر اساس ارائه تصاویری غریب و خیالی بود و هرگونه واقع گرایی را متهم میکرد.
میان پرده پبه کارگردانی رنه کلیرپ فیلمی بود که با استفاده از تکنیکهای جلوه های ویژه آن زمان در سال ۱۹۲۴ ساخته شد و پیشرو این سبک هنری بود. فیلمساز دیگری که آمال و آرزوهای تجربی خود را به صحنه تجاری کشاند، ابل گانس نام داشت. فیلم ناپلئون او در پنج ساعت ترکیباتی مختلف از تصاویری بود که در سه صحنه کنار هم نمایش داده می شد.
در این سالها فیلمسازانی از دیگر کشورها نیز بودند که کارهای مهمی در فرانسه ساختند ازجمله میتوان به کارل تئودور درایر کارگردان دانمارکی با فیلم مصائب ژاندارک و لوئیس بونوئل کارگردان اسپانیایی، با فیلم سگ اندلسی اشاره کرد.
دهه ۳۰ میلادی
در دهه ۱۹۳۰ سبک بارز دیگری نیز به نام رئالیسم شاعرانه نیز در فرانسه بوجود آمد. این سبک به زیبایهای آنسوی زندگی واقعی روزانه که در آن اغلب مردم مشغول کشمکش های همیشگی با سرنوشت و جامعه خود هستند، میپرداخت.
از با استعدادترین و پرکار ترین کارگردانان این دوره میتوان از ژان رنوار سازنده فیلمهایی چون فریب بزرگ و قواعد بازی نام برد.

موج نوی سینمای فرانسه

در دهه ۱۹۵۰ حرکت دیگری به رهبری منتقدان جوان در فرانسه شکل گرفت. این منتقدان از آنچه که به عنوان فیلمهای ادبی در فرانسه ساخته میشد، ناراضی بودند و به نظر آنان در اینگونه فیلمها، نقش فیلمنامه نویس بیشتر از کارگردان مشهود بود.
آنان معتقد بودند که تنها کارگردانان هالیودی مانند آلفرد هیچکاک به معنی واقعی سازنده فیلم هستند ، زیرا از آنجاییکه آنها خود نویسنده فیلمهایشان هستند، توانایی کاملی در به تصویر کشیدن آنها دارند.
آنها عقیده داشتند صرف نظر از اینکه چه کسانی این فیلم ها را تولید، فیلمبرداری یا بازی کرده اند یا نوشته اند، با وجود نوع استدیو و مقدار پولی که یک فیلم با آن ساخته می شود، می بایست تداوم را در مجموعه فیلم هایی یافت که تحت یک عنوان به یکدیگر پیوسته اند: کارگردان در اواخر ۱۹۵۰ چند تن از این منتقدان اولین فیلمهایشان را کارگردانی کردند که منعکس کننده این نظریه آنان بود که به عنوان موج نوی فرانسه از آن یاد می شود.
از پیشروان این نظریه میتوان از فرانسوا تروفو با فیلم چهار صد ضربه و ژان لوک گدار با اولین فیلم بلندش از نفس افتاده نام برد که این فیلم توانست قواعد عصیانگرانه موج نو را به بهترین شکل ممکن مجسم کند.
موج نوی فرانسه باعث حیات دوباره سینمای این کشورشد و باردیگر سینمای فرانسه را در راس سینمای فرهنگی جهان قرارداد. موج نو تمام فیلمسازان جوان سرکش را تحت تاثیر قرار داد و دنباله های آن به سایر کشورها از جمله چکسلواکی، ژاپن و برزیل نیز سرایت کرد.

فیلمهای مطرح سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ سینمای فرانسه

 

۱۳ Tzameti, Days of Glory,Little Jerusalem,OSS 117: Cairo, Nest of Spies, Renaissance, The Tiger Brigades, La Tourneuse de pages, Les Bronzés 3: amis pour la vie,Ensemble, c’est tout, Persepolis

 

کارگردانان سرشناس حال حاضر سینمای فرانسه

Jean-Jacques Annaud, Olivier Assayas , Alexandre Alexeieff , Gela Babluani , Yaruch Bann

Claude Berri, Luc Besson , Bertrand Blier , Catherine Breillat , Léos Carax, Yves Caumon

Jean-Paul Civeyrac , Edgardo Cozarinsky , Arnaud Desplechin , Jean Eustache, Jean-Luc Godard , Michel Gondry , Jean-Pierre Jeunet , Mathieu Kassovitz , Krzysztof Kieslowski

Jan Kounen , Patrice Leconte , Anatole Litvak , Louis Malle , André Malraux, Gaspar Noé

François Ozon, Roman Polanski , Maurice Pialat , Claude Sautet , Coline Serreau, Bertrand Tavernier , Agnès Varda , Francis Veber , Andrzej ?u?awski

 

هنرپیشگان سر شناس حال حاضر سینمای فرانسه

 

Isabelle Adjani , Renée Adorée , Anouk Aimée , Mathieu Amalric , Jean-Hugues Anglade

Fanny Ardant , Jean-Pierre Aumont, Daniel Auteuil , Charles Aznavour , Emmanuelle Béart

 Claude Berri , Juliette Binoche , Bernard Blier , Bourvil , Pierre Brice

Charles Boyer , Capucine , Jean-Pierre Cassel , Vincent Cassel, Christian Clavier

Aurore Clément , Clotilde Courau , Marion Cotillard , Valérie Crunchant

Béatrice Dalle , Marie-Louise Damien , Lili Damita , Danielle Darrieux , Jamel Debbouze,

Virginie Déjazet , Alain Delon , Julie Delpy, Catherine Deneuve , Gérard Depardieu , Patrick Dewaere, Françoise Dorléac , Mélanie Doutey , Romain Duris , Jacques Dutronc,

Jérémie Elkaïm , Charles Nicolas Favart, Frédéric Febvre, Fernandel, Lolo Ferrari, Sara Forestier , Brigitte Fossey , Pierre Fresnay, Louis de Funès, Jean Gabin, Jacques Gamblin

Charlotte Gainsbourg, Daniel Gélin, Judith Godrèche, Juliette Gréco, Eva Green, Georges Guibourg , Lucien Germain Guitry, Sacha Guitry, Jane Hading, Johnny Hallyday, Françoise Hardy, Isabelle Huppert, Eva Ionesco, Irène Jacob, Claude Jade, Marlène Jobert , Louis Jourdan , Louis Jouvet , François Jules Edmond Got , Valérie Kaprisky , Anna Karina , Tchéky Karyo, Mathieu Kassovitz, Salim Kéchiouche , Véra Korène , Sylvia Kristel , Dominique Laffin, Karen Lancaume, Samuel Le Bihan, Jacques Lecoq, Adrienne Lecouvreur, Virginie Ledoyen, Jean Lefebvre, Max Linder , Vincent Lindon, Sylvia Lopez,

Aurélien Lugné-Poe , Jean Reno , …

 

منبع ۱

منبع۲

One Reply to “سینمای فرانسه”

  1. خوبه تو اون لیست بازیگرها اسم آلن دلون هست وگرنه میکشتمت!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.